#ILookLikeAnEngineer

Posted on Posted in Digitalt, Startups, Teknik

Facebook, Apple och Google har alla släppt mångfaldsrapporter men ingen av de stora tech-drakarna når upp till sina egna jämställdhetsmål. Istället dyker deras anställda upp på sociala medier och företräder minoriteter inom tech i flera gräsrotskampanjer. #iLookLikeAnEngineer-kampanjen är den senaste i raden av heta diskussioner om hur man kan öka mångfalden i Silicon Valley.

Det började med att Isis Wenger, som är ingenjör på OneLogin.com, blev företagets ansikte utåt i en rekryteringskampanj där hennes bild var med på en affisch. Snart började typiska hat och hånkommentarer strömma in som ansåg att Isis Wenger inte alls såg ut som en ingenjör, att hon var för söt, för ung, för kvinnlig. Wenger svarade genom att gå ut på Twitter för att omdefiniera “vad en ingenjör ska se ut som” och så föddes hashtaggen #iLookLikeAnEngineer. Hashtaggen har de senaste två veckorna fått tusentals ingenjörer att skicka bilder på sig själva på Twitter.

#iLookLikeAnEngineer-kampanjen lyfter fram kvinnor i teknikbranschen och i torsdags träffades några i rörelsen för att hitta nya sätt att återuppliva kampanjen vilket resulterade i en tryckt posterkampanj tillsammans med cloudhostingföretaget Rackspace. Wenger och andra kvinoor från kampanjen träffades på Rackspace huvudkontor i torsdags för en fotosession, vilket är ett tecken på deras nya stjärnstatus, där de fotograferades samtidigt som de diskuterade motgångar och den diskriminering som hade lett till torsdagens evenemang. Och det här är Anna Caracolias, skribent på Dagens Analys — och ingenjör.