Rapport: Mobil webb är fortfarande lika stort som appar

Posted on Posted in Digitalt, Nyheter, Teknik

Media rapporterar ofta att vi spenderar mer tid i appar, och mindre tid i mobila webbläsare. Men en ny rapport från Millward Brown Digital säger (tvärtemot vad många tror) att ​​den mobila webben inte alls är död och att den faktiskt används precis lika mycket som appar. Och det här är en viktig rapport.

Rapporten kommer i en tid när distributörer och innehållsleverantörer kämpar för att hitta nya intäkter från sin växande mobila publik. Tittandet på mobila enheter överstiger snart desktop, men intäkterna har inte hunnit i kapp. Det skapar ett problem som ibland kallas “The Mobile Gap” i annonsörsvärlden.

Publicister har experimenterat med en rad olika strategier för mobilt innehåll och annonsering – allt från att utveckla sina egna appar till att skriva avtal med techgiganter som Facebook och Snapchat för att kunna distribuera sitt innehåll och dela på annonsintäkterna. Samtidigt har ökningen av adblockers på mobila webbläsare skapar stor frustration för dem med annonsfinansierat innehåll som affärsmodell.

Enligt rapporten använder 61% av alla smartphoneanvändare sin mobila webbläsare minst en gång om dagen, och då i genomsnitt 31 minuter. Mer än hälften har mellan 40 till 70 appar installerade på sin telefon, men 43 % av smartphoneanvändarna använder endast 4-6 appar per dag. 28% använder 1-3 appar per dag.

Till rapporten