Apple (vilket annars) är världens mest värdefulla varumärke

Posted on Posted in Digitalt, Rapporter, Teknik

Interbrands årliga rapport ”Best Global Brands” som släpptes igår listar de 100 mest värdefulla varumärkena i världen.

Metoden för rankningen går ut på att analysera flera parametrar som varumärket har – från att leverera på kundernas förväntningar till att driva finansiellt värde för sin egen tillväxt. Interbrands metod var enligt undersökningsföretagets eget pressmeddelande den första varumärkesvärderingsmetoden att bli ISO-certifierad.

Nya på listan för i år är Lego, PayPal, MINI, Moët & Chandon och Lenovo.

TOP 10

  1. Apple (stigit +43% sedan förra året)
  2. Google (stigit +12% sedan förra året)
  3. Coca-Cola (sjunkit -4% sedan förra året)
  4. Microsoft (stigit +11% sedan förra året)
  5. IBM (sjunkit -10% sedan förra året)
  6. Toyota (stigit +16% sedan förra året)
  7. Samsung (samma position 0% som förra året)
  8. GE (sjunkit -7% sedan förra året)
  9. McDonald’s (sjunkit -6% sedan förra året)
  10. Amazon (stigit +29% sedan förra året)