Spiken i kistan för svenska Tictail?

Posted on Posted in Digitalt, Startups

Det har inte funnits särskilt många e-handelsplattformar för handgjorda produkter som har samma hävstång som Etsy och eBay – men nu lanserasHandmade at Amazon. Med Amazons enorma användarbas blir det säkert lukrativt för vissa, men också extremt tufft för andra – bland annat svenskadoldisen Tictail som nyligen tagit in jättefinansiering för global expansion.

Tictail grundades 2011 i Stockholm av ”hippie­entreprenören” Carl Waldekranz. Företaget tog snabbt in 20 miljoner i riskkapital och sen flyttade han till New York för att ta över världen med sitt e-handelskoncept. Waldekranz har blivit lite av en entreprenörskändis sedan dess och lyckats ta in ytterligare hundratals miljoner i riskkapital till sitt bolag – men med Amazons satsning på samma marknad kan det alltså bli riktigt skakigt för Tictail. Tictail har idag 85,000 butiker i sin plattform, men frågan är hur många framtida potentiella kunder som nu istället kommer att välja Amazon.

I somras kom också en förvånande svag kvartalsrapport från Etsy, en redan etablerad portal för oberoende varumärken. Det kan tolkas som ett tecken på att marknaden är mindre het än förväntat. Tydligt är i alla fall att svenska uppstickaren Tictail nu är ordentligt konkurrensutsatt och kan få det väldigt tufft framöver.

cw

Carl Waldecranz. Bildkred: Tictail pressbilder