YouTube Red, hur tänkte de egentligen?

Posted on Posted in Digitalt, Teknik

Googles nya premiumvideotjänst YouTube Red lanserades i USA häromdagen och internet refererar redan till en porrsajt med liknande namn. Så varför döper YouTube sin senaste produkt till just Red?

I veckan som gick tog Google steget att lansera vad som kan beskrivas som ett av de största evolutionära stegen för YouTube sedan kanalen köptes upp för 10 år sedan. Youtube Red kommer enligt många nu att vända upp-och-ned på marknaden för strömmande underhållning och konkurrera med Netflix, Spotify och även Facebook som börjat satsa på filmklipp i sitt nyhetsflöde. Mer om det diskuterar vi den 26 november på DAbase.

Enligt en taleman från YouTube är namnet Red ett resultat av användarstudier där många förknippar färgen röd med just YouTube. Andra orsaker är att rött för tanken till röda mattan (filmpremiärer) och kärlek.

Med ad-blockerare på snart var hens dator och mobiltelefon tror YouTube att när vi söker på termen “Red Tube” (som är porrsajtens namn) kommer vi få relaterade träffar på YouTube Red istället och inte porrsajten – med tiden.

YouTube: ”Vi är inte alltför oroliga för den där andra webbsajten.” Ur SEO synpunkt kan det vara smart, men det är fortfarande hyfsat tveksamt ur varumärkessynpunkt.

YouTube Red är alltså en betaltjänst som vänder sig till dig som vill ha både strömmande video och strömmande musik på ett och samma ställe. På YouTube Red slipper du annonser och får ladda ned videos och musik fritt för motsvarande 10 dollar i månaden. Google kommer (som vi tidigare rapporterat) efterhand att lägga till nytt TV-liknande innehåll från sina samarbetspartners och kanaler, vilket bara blir tillgängligt för Red-abonnenter. Bland annat en show med YouTubes absolut största stjärna, svenska Felix Kjellberg aka Pewdiepie. Youtube har idag 1 miljard tittare per månad men går trots denna enorma användarbas ännu inte med vinst, enligt Wall Street Journal.

De nya serierna släpps inte förrän efter årsskiftet och i skrivande stund vet vi inte när tjänsten blir tillgänglig i Sverige.