Djur ger klirr i kassan för varumärken

Posted on Posted in Digitalt, Marketing

Det är svårt att hitta en mer potent trigger än djur vad gäller viral marknadsföring. Särskilt har djurvideos utvecklats till en helt egen online-genre där företag ofta använder djurambassadörer för att marknadsföra sina varumärken.

It’s likeable, helt enkelt. Möt Åsa Lindh, hönan som gav Angry Birds ett (hönsigt) ansikte.

Det är ingen hemlighet att internets kärlek till djur verkligen har exploderat. Vanliga husdjur får internationell berömmelse via personliga YouTube-kanaler och Instagram profiler och roliga djurmemes fortsätter att vara superpoppis.

Oavsett vilken internetkanal du är på kommer du oundvikligen att hitta inlägg, tweets, bloggar, pins eller videoklipp på ett djur i någon form. I själva verket kan du inte komma ifrån dem. Det tog vi fasta på när DAbase-teamet bestämde sig för att bjuda in Hönan Åsa och hennes familj till Dagensanalys.se första seminarium om videomarknadsföring.

Åsa Lindh bor i Knivsta med sina sju systrar. Hon är inte vilken chick som helst, utan en cool höna som är van att jobba för brödfödan på ett lite annorlunda sätt än vad vi kanske är vana vid. Hon lägger förvisso ägg som alla andra hönor, men jobbar också som modell i reklamfilmer, filminspelningar och på teatern bland annat.

Åsas matte, Annika Lindh, driver Djuragenturen som levererar, tränar och hittar djur för allt från promotionfilmer till SVTs produktioner. Annikas kunder är bland annat Tele2, Sony, Trisslotten Svenska Spel, Coop och Olympiatravet. Hönan Åsa var till exempel stjärnan i Angry Birds senaste reklamproduktion.

– Jag har allt från myror till elefanter, men hundar och katter är det som efterfrågas mest, säger Annika Lindh på frågan om vilka djur som är populära.

Vad är nästa steg Annika? Ska du växla upp och skaffa fler djur?

– Nej, jag ska nog snarare ha färre djur – det är oerhört viktigt att de får den omsorg de behöver, i dag tar det all min tid. De djur som har jobbat med oss stannar liksom kvar hos oss ofta.

– Det är viktigt att djuren har det bra.

Vilka är dina kunder?

– Oftast är det fotografer eller produktionsbolag som kontaktar mig först, nästan aldrig reklambyrån eller företaget direkt. Mina djur jobbar för allt från små till stora, välkända varumärken.

Men vad kostar det att hyra Åsa för en dag?

– Ungefär 6,000 kronor.

Oj, vad billigt. Vad kostar en höna att köpa då, förresten?

– Att köpa en höna kostar 150 kronor ungefär. Det är alldeles för billigt! Hönor är förstås oftare mat än modeller, och min drivkraft är att informera om att bra djurhållning ger dyrare mat. Men vem vill betala 15 kronor för ett ägg idag?

– Men Åsa är förstås inte till salu, inte ens för 10,000 kronor!

Nej det fattar vi också – hon är ju en stjärna!