Den ultimata guiden till riktad annonsering på 8 sociala plattformar

Posted on Posted in Analys, Digitalt, Marketing, Teknik

Sociala medier blir mer och mer lönsamma och alltmer effektiva för annonsörer.

Men för marknadsförare kan det ibland kännas som science fiction och vara trixigt att navigera i det som är nytt – och vad är mest effektivt? Vi rätar ut några frågetecken kring targeting och tittar på vad som skiljer de sociala nätverkens annonsplattformar från varandra. Häng med.

Den senaste tiden har de sociala jättarna utvecklat mängder av avancerade lösningar för targeting (dvs. träffsäkrare val av mål för annonsen) med riktade annonser, nativeannonsering och smartare integrerade gränssnitt för annonsörer. Men de skiljer sig åt och beroende på vilken målgrupp och hur avancerad du vill vara kan det vara värt att sätta sig in i vad som är nytt i några av de vanligaste sociala plattformarna.

Instagram

Med teknik som nu även inkluderar all statistik från Facebook, kan annonsörer rikta sitt budskap på ett mer effektivt sätt än någonsin på Instagram och nå användare baserat på deras intressen, oavsett om det är mode, politik, sport eller mat.

Kostnadsmodell: CPM (cost per 1000 impressions), CPC (cost per click), CPE (cost per engagement), CPAI (cost per app install)

  • Instagramannonsering är tillgängligt i hela världen
  • har 400 miljoner dagliga användare
  • erbjuder 30-sekunders videoannonsering
  • erbjuder ett premiumformat (Marquee)
  • ”Donera nu” en slags call-to-action-knappar för politiska marknadsförare och non-profitaktörer

Twitter

Twitter är effektivt för att skapa uppmärksamhet inför produkt- och medialanseringar. Särskilt med nya “autoplay video”, som ska locka dig som jobbar med stora TV-budgetar. Twitter har även en attraktiv standard för att ta betalt för videovisningar och erbjuder till skillnad från Facebook och Google full kontroll av tredje part.

Kostnadsmodell: CPM (cost per 1000 impressions), CPV (cost per view) och fast prissättning

  • Twitterannonsering är tillgängligt world-wide
  • har 316 miljoner användare/månad
  • når 700 miljoner användare
  • använder sig av “influencers”
  • erbjuder event targeting
  • mäter konvertering och för varumärken beroende av direkt respons
  • erbjuder tjänsten Conversion Lift – ett sätt att mäta effektivitet på “promoted tweets” som ska ge bättre träffsäkerhet

Facebook

Facebook har de senaste tre månaderna lanserat hela sex nya annonsprodukter som bygger på möjligheten att kunna rikta/styra mot nästan 1 miljard dagliga användares olika intressen. Facebook satsar hårt på cross-channel marketing. Som vi tidigare skrivit om är TRP (target-rating point) ett nytt annonsmätningskoncept som bygger på GRP (gross-rating point) dvs. det traditionella sättet att mäta TV-tittande –  ett nytt grepp för den som vill mäta sina videoannonser i samband med TV-reklam på Facebook, alltså.

Kostnadsmodell: CPM (cost per 1000 impressions), CPC (cost per click), CPAI (cost per app install) och CPA (cost per acquisition)

  • finns i hela världen
  • når 1,5 miljarder människor
  • 970 miljoner dagliga användare
  • erbjuder “ad recall”, dvs verktyg som mäter om användaren minns annonsen
  • extended audience – hitta användare/profiler med liknande intressen
  • erbjuder dynamiska produktannonser för mobil e-handel

Kik

Kik är en populär chat-app bland tonåringar och studenter och satsar på ett annonsformat som kallas Kik Points. Kik Points låter annonsörer visa videoklipp eller stickers som användare samlar i ett slags spelscenario. Kiks sponsrade chattar är robotar som marknadsförare kan använda som konverteringsverktyg men som tyvärr delvis använder en föråldrad targetingmetod baserat bara på kön.

Kostnadsmodell:  CPA (cost per acquisition)

  • når 240 miljoner användare
  • har 40 procent användare under 15 år

Tumblr

Yahoo-ägda Tumblr är inte på långa vägar lika avancerat när det gäller annonsprodukter som många andra sociala nätverk, och har inga riktigt tydliga targetingmöjligheter. Men Tumblr kan ändå vara intressant på grund av sin enorma virala spridning av sitt innehåll till andra sociala medier.

Kostnadsmodell: CPM (cost per 1000 impressions), CPV (cost per view) och CPE (cost per engagement)

  • erbjuder sponsrade inlägg
  • erbjuder sponsrade videoklipp som kan riktas efter kön, intressen och plats

Pinterest

Tack vare ett visuellt gränssnitt skapat enbart för produkter har e-handlare länge haft ögonen på Pinterest. När Pinterest lanserade Buyable Pins i somras, en köpknapp direkt mot användaren, var succén ett faktum. Många experter anser att Pinterest har mycket stor potential för produktannonsörer, framförallt mode och inredning.

Kostnadsmodell:  CPM (cost per 1000 impressions), CPV (cost per view) och CPE (cost per engagement)

  • växer snabbt – 100 miljoner bara på de senaste 18 månaderna
  • erbjuder en algoritm som liknar Google Adwords för att rikta annonsering baserat på vilka produkter användaren visat intresse för
  • riktar vilken prisklass dina produkter har
  • annonser visas i sökresultat och via kategoriflöden
  • baseras på plats, typ av enhet, kön, ålder och intressen
  • erbjuder influencer retargeting

Snapchat

Den hetaste av alla appar just nu erbjuder targeting som är baserad på flera olika scenarion, det senaste är live-evenemang! Snapchats kanaler Live Stories, Local Stories och Discover kan hjälpa annonsörer att rikta videoannonser mot både specifika platser och event, till exempel konserter eller sportevenemang.

Kostnadsmodell: CPV (cost per view) och fast prissättning

  • 100 miljoner användare
  • 4 miljarder videovisningar/dag
  • möjlighet att rikta annonser mot operativsystem och plattform; iPhone eller Android
  • erbjuder sponsrade ”geofilter” med fokus på en eller flera lokala platser samtidigt
  • snabbväxande plattform med exponering och engagemang mot nya målgrupper
  • spännande alternativ för annonsörer

Youtube

Sist, men alltså långt ifrån minst. Videoannonseringarnas megasuperduperplattform Googles Youtube ger som bekant möjligheten att visa annonser före eller under ett videoklipp beroende på hur långa de är. Youtube satsar stenhårt på influencers och det senaste halvåret har YouTube också fokuserat på att förenkla och paketera sina erbjudanden i vad de kallar för InStream-annonsformat och TrueView-annonser, där targeting är inbyggt i båda. Med YouTube Analytics och Google AdSense är möjligheten att rikta budskapet i det närmaste fulländat för annonsörer.

Kostnadsmodell: CPV (cost per view), CPA (cost per acquisition), CPM (cost per 1000 impressions), CPC (cost per click), ECPC (enhanced cost-per-click)

  • 1 miljard användare i 70 länder
  • 70 miljoner tittade timmar sedan mars 2015
  • 50% mobila användare
  • erbjuder influencers
  • erbjuder två paketalternativ – överhoppningsbara och icke-överhoppningsbara annonser
  • erbjuder månader av olika format; display, overlay och skippable ads
  • erbjuder produktplacering och rekommendationer

Annonsmarknadens omsättning och prognos för sociala medier

Marknadsprognosföretaget eMarketer rapporterade nyligen att nästan 90 procent av alla företag finns på minst en social medie-plattform. Det innebär att globala investeringar i annonsering på Twitter, Facebook, Instagram och andra sociala format förutspås öka till nästan 30 miljarder dollar år 2016. I Sverige satsar annonsörer på sociala medier i en liknande kurva. Trots, eller kanske tack vare, annonsblockerare och fler kanaler att hålla reda på syns inga tecken på avmattning (ännu).

Hur ser det ut på användarsidan?

Enligt Stiftelsen för Internetinfrastruktur som varje år släpper rapporten “Svenskarna och internet” är Facebook fortfarande det sociala nätverk som dominerar bland svenska användare. Bildbaserade nätverk växer också, särskilt bland yngre användare, där Instagram ökar mest. Snapchat används främst av tonåringar. Vidare är Twitter och LinkedIn fortsatt populärt och används av en av fem internetanvändare. Twitter är ett av få sociala medier där andelen användare är högre bland män än bland kvinnor. Enligt rapporten är det dock fortfarande vanlig e-post och korta snabbmeddelanden som dominerar svenskars dagliga kommunikation på internet.

Social Media Index

De senaste sifforna för hur just svenska företag mår på just Facebook hittar du på Dagensanalys Social Media Index. Här kan du matcha interaktion med omvärldsbevakning – inför höstlovsveckan veckan hade till exempel Apollo och Musikhjälpen mest interaktion.

Tack också till Adweek som inspirerade till artikeln!