Reklamvägrarna vinner, nu måste annonsörer snabbt byta taktik

Posted on Posted in Digitalt, Marketing

Annonsblockerare kommer att göra det både svårare och dyrare för annonsörer att nå människor med reklambudskap. Men det är det inte särskilt sannolikt att reklamvägrarna stannar vid att bara blockera reklambanners. Mer eller mindre allt vi konsumerar blir digitalt, oavsett om det är underhållning eller e-handel, och experterna tror att mekanismen som får användare att blockera annonser kommer att sprida sig även till andra format.

Digital marknadsföring har hittills byggt på några viktiga faktorer: det är effektivt, du får stor spridning och det är enkelt. Nu tror många experter att annonsblockerare kommer att utmana det. Och det är sant att annonsering på nätet kommer att bli tuffare.

Innehållsproducenter och förlag har fått panik när deras gamla affärsmodeller för att tjäna pengar på annonser begränsas, och annonsörerna i sin tur är skräckslagna för att antalet visningar de genererar och antalet människor som de når krymper.

Tidiga reaktioner i branschen på annonsblockerare har varierat. Vissa förlag har helt enkelt underskattat omfattningen av användningen, medan andra har flyttat till nya miljöer där de hoppas vara utom räckhåll för annonsblockering.

Flera stora internationella och svenska medier har börjat eller planerar att börja kasta ut användare som installerar annonsblockerare, bland annat Washington Post och tekniksajten Cnet. Även Aftonbladet planerar att ta till hårdare åtgärder – som att stänga ute användare från populära artiklar och bara göra dem tillgängliga om man stänger av annonsblockeraren eller köper deras premiumpaket.

Och användarna hävdar annonsblockerarnas goda effekter på den totala användarupplevelsen. Två läger.

Några inledande studier kring tekniken för annonsblockeringens effekter kan vara oroande läsning – UBS siffror säger att annonsblockering gör att branschen tappar 1 miljard dollar i intäkter per år och flaggar för att hela två tredjedelarav millenniegenerationen redan använder någon typ av annonsblockerare, både på desktop och mobilen.

Så vad ska vi som är beroende av annonsering som intäktskälla göra då? De kortsiktiga effekterna varierar lite beroende på var i näringskedjan du befinner dig. Men om du är ett annonsproffs kanske den bästa strategin är att välkomna annonsblockerare med öppna armar?

Annonsblockerare kan göra livet tuffare – men ”what doesn’t kills us makes us stronger” säger ordspråket. Att bli smartare och mer kreativ när människor kan välja bort vår reklam, betyder att vi måste ge dem bättre anledningar – på deras villkor – att ta till sig vår kommunikation. Vad gör det med mediers varumärken när de börjar kasta ut besökare – och hur påverkar det branschen i stort?

Annonsblockerare kommer till sist att tvinga branschen att bli mer relevant, mer personlig och mer värda den tid vi ber folk att lägga ner på oss – och det är bara bra.