Facebooks nya varumärkesverktyg baseras på vad du ser istället för vad du gillar

Posted on Posted in Digitalt, Teknik

För någon månad sedan meddelade Facebook att de uppdaterat flera annonsformat – och en av förändringarna har faktiskt möjlighet att revolutionera hela din annonsstyrning på Facebook.

Facebook kan nu hjälpa dig att mäta hur medvetna konsumenterna är om ditt varumärke på ett väldigt smart sätt enligt en utförlig artikel i Adweek. De hjälper bland annat marknadsförare att ta reda på vilka människor som faktiskt har tillbringat tid i ditt nyhetsflöde, med din video eller interagerat med din annons. Men metoden är inte en vanlig tidmätning där användaren mäts på troligt ”engagemang” eller ”interaktion”.

“Nu kan vi se om en användare tillbringar mer tid att titta på annonser än de vanligtvis brukar”, säger Graham Mudd som driver Facebooks annosformatsmarknadsföring. “Du kan se när någon saktar ner och använder annonsen på ett sätt som skiljer sig från deras tidigare beteenden, och då är det en mycket stark indikation på att personen kommer ihåg annonsen”.

Så nu kan du alltså mäta hur många tittare som förmodligen alltså också minns en annons. Marknadsförare kommer sen att kunna gruppera dem och använda Facebooks databas för att hitta andra användare som har liknande intressen och profiler.

Den här funktionen verkar vara en add-on till Facebooks strategi att erbjudaExtended Audiences, där marknadsförare kan hitta nya målgrupper med liknande profiler baserad på tredjepartsinformation och location bland annat.