Släpp kontrollen och lyckas bättre med din digitala marknadsföring

Posted on Posted in Digitalt, Marketing

Grattis – du har en digital marknadsföringsstrategi. Men vad händer nu? Att ha en digital marknadsföringstrategi med relevant innehåll att erbjuda sina potentiella kunder är avgörande för att överleva, det är alla numera överens om. Men om den kan leverera faktiska resultat är en annan femma.

Digitala marknadsföringsmetoder är i ständig förändring, vilket innebär att du och din strategi också måste utvecklas. Early adopters (är det du?) har en klar fördel när det gäller varumärkespositionering på nätet och brukar vara bra på att säkra upp sina marknadsintressen, medan mer traditionella varumärken tenderar att missa omvärldsbevakningen och är sämre på att investera i nya typer av resurser och kompetens för att behålla sin marknadsandel.

Men egentligen är det faktiskt inte så krångligt, bara du är villig att släppa kontrollen. Här är några fallgropar:

Du gör allt själv

Handen på hjärtat – har du verkligen kompetens att göra allt, lika bra, själv? För att lyckas med din innehållsmarknadsföring måste du vara konsekvent, och för att vara konsekvent måste du skapa en massor av högkvalitativa artiklar, videoklipp och annat relevant innehåll. Det tar tid och kräver faktiskt en särskild kompetens. Ta hjälp av skribenter, copywriters, bloggare, videoexperter, författare eller contentbyråer för att göra dina artiklar, videoklipp och e-böcker. Se det som en investering istället för en utgift. Det går snabbare, blir bättre och det ger dig tid att fokusera på andra viktiga uppgifter – som försäljning och utveckling av din verksamhet.

Dataanalys är här för att stanna (och du har dålig koll?)

Vad innebär trenden med marketing analytics och hur använder man det? Det betyder egentligen bara att big data växer och fortsätter (eller bör) driva många affärsbeslut. Dataanalys blir allt mer sofistikerat genom att kunna analysera flera lager av data samtidigt. 2016 kommer att bli det år då möjligheten att tolka stora datamängder dominerar. Vinna eller försvinna. Ta hjälp av en expert och sätt upp ett av de många verktyg som finns tillgängliga för att göra din marketing automation enklare och mer effektiv!

Du har ingen aning om hur man mäter och följer upp resultat

Många företag har en briljant marknadsföringsstrategi, men glömmer att mäta resultaten mot sina nyckeltal. Så börja mät direkt! Bestäm vilken (eller vilka) KPI:er som är mest relevanta och håll ett konstant öga på resultaten – det är det enda sättet att veta om dina ansträngningar är bra eller om de måste bli ännu bättre! Återigen – det kan du outsourca till en byrå eller konsult som har det här som levebröd.

Du tycker inte det är viktigt att anställa en kommunikatör med digital specialistkompetens

Det är alltid bra med en specialistbyrå, men vem ska sköta kontakterna med den? Att organisera innehåll är faktiskt en hyfsat svår uppgift som kräver en viss typ av kompetens. Anställ en driftig digitalkommunikatör som kan samla in, projektleda och beställa övertygande och kvalitativt innehåll och schemalägga, mäta och följa upp din publicering. En sån stjärna ska också ha erfarenhet av till exempel varumärkesutveckling, budskapsgenerering och produktion. Gärna från en byrå!

Vaddå handlingsplan och omvärldsbevakning?

Strategier är nog så viktiga, men inte lika viktiga som själva handlingsplanen. Digital marknadsföring är ett område som förändras hela tiden. Varje månad poppar det upp ett nytt sätt att marknadsföra sin produkt, ett nytt socialt nätverk för att köra reklamkampanjer i eller en ny teknik för att förbättra och göra uppföljning och mätning enklare. Då gäller det att vara beredd att ändra riktning snabbt. Om dina resultat försämras kan vara en effekt av att du saknar både handlingsplan och omvärldsbevakning.

Till sist lite inspiration. Bloggar och innehåll fortsätter vara en viktig aspekt av varumärkespositionering på nätet, även 2016. Sociala mediermarknadsföring och dynamisk bild och video-baserat innehåll intar också en mer framträdande roll i innehållstratten. Ord kommer inte heller vara den enda kontaktpunkten. Video kommer starkt vilket gör att du kan behöva justera ditt innehåll eller åtminstone utöka innehållsutbudet.

Lycka till!


Vill du veta mer? Hör av dig!