Trendspaning i Las Vegas: 2016 blir drönare, smarta hem och VR hetare än någonsin

Posted on Posted in Marketing, Nyheter, Teknik

Det är som att öppna en dammlucka – varje år, strax innan julhelgen, börjar pressmeddelandena strömma in om världens största teknikmässa:International CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas. Låt oss ta en smygtitt på ett par av de senaste, mest innovativa eller kanske udda trenderna inför 2016.

CES 2016 går alltid av stapeln 6-9 januari. Jag har varit där flera gånger och det är ett spektakel som både förför och förfärar. Att mässan äger rum i Las Vegas är ett medvetet val av arrangörerna, eftersom nätverkande, party och cocktails är smörjmedlet och ramverket som underlättar de allianser som så småningom leder till nya produkter, nya samarbeten och teknikaffärer i mångmiljondollarklassen.

Netflix vd Reed Hastings ska hålla öppningstalet i år, vilket ger en liten fingervisning om mässans huvudtema – produkter och tjänster särskilt utvecklade för video och streaming. Tydligt är också hur mjuk- och hårdvara integreras och hur gränsen mellan tjänst och produkt suddas ut.

I år är mässan större än någonsin med över 2 miljoner kvadratmeter som sväljer 150,000 deltagare. Bland utställarna hittar vi som alltid traditionella tungvikare som Intel, Panasonic, LG och Samsung, men också svenska teknikföretag som Ericsson och startups som eyetrackingföretaget Tobii och svenska pekskärmsteknikföretaget Neonode. CES är möjligen den största teknikmässan i världen, men techjättar som Google och Apple lyser med sin frånvaro. Trots allt har de sina egna lanseringsevenemang och därför hittar man aldrig riktigt stora nyheter för till exempel Android, iPhone eller Xbox på CES.

2016 tros bli det år då wearables ”försvinner” eller åtminstone blir mindre otympliga. Vi kan därför förvänta oss nya partnerskap mellan teknikföretag och modedesigners 2016.

VR har blivit superhett tack vare aktörer som Google och Oculus. Hittills har hajpen mest gällt gaming men om vi tar en titt på vilka som lanserar nya VR-produkter på CES 2016 kommer vi få se andra tillämpningsområden, till exempel medtech. Nya konsumentprodukter som 360-graderskameror, billiga VR-viewers som Google Cardboard och andra sätt att göra virtuella miljöer mer tillgängliga än någonsin (om vi får tro utställarna på mässan).

En hel avdelning på CES kommer enligt rykten att ägnas åt drönare med nya, konsumentvänliga användingsområden. Allt från mat, leveranser, fotografi, resor, bygg, sport och annat kan hanteras med drönare som kommer att ha fler och bättre sensorer vilket gör drönarna smartare och mer anpassade efter just dina specifika behov. Konsumentdrönare tros bli en höjdpunkt på CES, eftersom drönartekniken blir tillgänglig för vanliga människor tack vare ett antal innovativa företag som till exempel GoPro. Några av världens största biltillverkare är förstås också på plats för att visa upp uppkopplad bilteknik och förarlösa bilar.

International CES är alltså ett paradis för den som älskar hårdvara. Mässan bjuder på smarta, uppkopplade hem, connected devices, nya mobiltelefonmodeller, kökselektronik, bilteknik, musikteknik, hi-fi, lo-fi och ibland nästan sci-fi. Trots att tekniken finns och kan ha en kraftfull inverkan på våra liv, har de flesta privatpersoner fortfarande inte har råd med det senaste och mest innovativa, vilket gör att produkterna som lanseras på International CES måste nå mainstream och produceras i volym innan vi kan ta till oss den senaste tekniken.

Så kommer det också fortsätta vara under 2016 tror jag.