Låna innehåll av andra – 6 råd för smartare content marketing

Posted on Posted in Content marketing, Digitalt, Marketing

Att engagera sin publik med intressant, värdefullt eller användbart innehåll är något som alla marknadsförare bara måste göra 2016. För det verkar ju så enkelt. Utom det inte är det. Här har jag samlat några av mina genvägar för en lite enklare och lite smartare content marketing-start på året.

Konkurrensen i dagens så kallade ”uppmärksamhetsekonomi” har aldrig varit mer intensiv. Hur skapar man det där mystiska innehållet som verkligen engagerar? Det är inte helt snutet ur näsan. Så var lite fiffig – se bortom det uppenbara och ligg lite steget före. Publicera det du själv vill läsa och tror på och så bra innehåll det bara går. Det betyder inte att det behöver bli dyrt, ta tid eller ens att du behöver producera allt själv!

1. Använd andras innehåll i din egen kanal
Ett av mina superknep är att kurera (eller aggregera) innehåll, dvs. att klumpa ihop och visa bra innehåll som andra gjort. Att exponera andras bloggar och videoklipp är ett av de enklaste sätten att snabbt få ihop värdefullt innehåll som din målgrupp faktiskt bryr sig om – med minimal ansträngning. En ganska enkel strategi som en del tycker är fusk – det tycker inte jag. Innehåll är ju till för att delas. Är du bara noga med att vara tydlig med varifrån innehållet kommer är det faktiskt inga problem alls. Det handlar inte om att vara lat, utan att faktiskt ge din publik det allra bästa och mest aktuella innehållet – även om du inte skrivit det själv.

2. Trovärdighet is king
Det finns faktiskt inget smartare än att utnyttja den enorma delningskraft som redan finns inbyggt hos konsumenterna. Särskilt om du vill nå dem mellan 15-30 år. Använd äkta och trovärdigt konsumentgenererat innehåll för att driva dina marknadsföringskampanjer. Allt från recensioner i sociala nätverk till rekommendationer och testimonials – har du inte gjort det förr så måste användargenererat innehåll bli en integrerad del av din marknadsföringstaktik – idag.

| Behöver du hjälp med din content marketing? Jag hjälper dig att komma i gång direkt!

3. Var smart och återanvänd bra innehåll 
Ska du köra en annonskampanj? Kul! Då rekommenderar jag att du återanvänder dina starkast presterande rubriker från din content marketing – i annonstexten. Om en rubrik i ditt innehåll resonerade starkt med dina besökare, så kommer troligtvis en variant av den att leverera resultat även i annonserna. Om en ny bloggpost, ett videoklipp eller ett whitepaper har överträffat dina vildaste förväntningar så förslår jag att du kör ett A/B-test för att se om det fungerar lika bra i en annons.  Här är ett bra blogginlägg från contentbyrån Wordstream om hur en annonsör kan lära sig att tänka som en innehållsmarknadsförare!

4. Okej, det är lite jobbigt – men så viktigt att mäta
En av de vanligaste missuppfattningarna om content marketing är ditt företag plötsligt och magiskt lyfter och att det rasar in ivriga kunder som är som galna efter det du säljer, bara du publicerar några blogginlägg. Nope, njet, nix. Tyvärr fungerar det sällan så. Smarta marknadsförare producerar nämligen inte bara bra innehåll utan följer också upp resultatet noga. För en del kan framgången mätas i trafik med hjälp av Google Analytics. För andra gäller antalet delningar i sociala medier eller ”uppmärksamhets-statistik” som hur mycket besökaren scrollar eller hur länge de stannar hos ditt erbjudande. Oavsett vad och hur du mäter – var noga med jämförelserna. Du behöver inte alltid producera helt nytt content om det inte konverterar direkt – ibland räcker det med att ändra, förbättra eller bara testa en ny rubrik i ditt innehåll för att ge bättre resultat.

5. Ju fler smarta sökord, desto bättre sökordsoptimering
I den perfekta av världar skulle vi sitta och publicera insiktsfullt och tankeväckande content och bara magiskt ha tillgång till en online-publik som inget hellre vill än att få lära sig av våra erfarenheter och köpa det vi säljer. Men vi lever inte i den världen och därför måste vi tänka på SEO. Även om du inte tänker på sökordsoptimering kan du slå dig i backen på att dina konkurrenter gör det. Eftersom SEO är komplext och en helt egen disciplin så går jag – i trovärdighetens tecken – inte in på detaljerna här. Det räcker med att säga att du i sin enklaste form åtminstone måste göra en lista på de sökord och taggar som ger bäst avkastning innan du sätter dig ner för att skriva ett blogginlägg eller producerar något annan typ av innehåll.

6. Driv trafik med influencers
Influencer marketing är ett hyfsat nytt fenomen. Men jag tror att det definitivt är en trend som kan bli en av de mest effektiva – särskilt när du ska driva trafik i år. Ta reda på vilka bloggar och YouTube-kanaler som folk redan följer och gillar och hitta sätt att annonsera eller produktplacera där. Ta hjälp av Google eller en influencerspecialist med akutella portföljartister – det kan ge dig kanonskjuts att nå fler.

Till sist två korta, men ack så viktiga riktlinjer:

  • kvalitet är bättre än kvantitet och
  • det är bättre att skapa bra innehåll än mycket innehåll.

Innehåll som är dagsfärskt och tillräckligt kraftfullt för att få andra engagerade kan faktiskt vara A och O för hur resten av ditt marknadsföringsår blir.

Best of luck!