3 insikter som gör dig till ett proffs med Instagram Ads

Posted on Posted in Annonsering, Digitalt, e-commerce, Marketing

Det som gör Instagram speciellt jämfört med andra sociala nätverk är att det är visuellt. Perfekt alltså för den som vill annonsera produkter – mat, kläder, semesterorter och annat gör sig bra på Instagram.

Idag laddas mer än 80 miljoner bilder upp varje dag, som ger flera miljarder interaktioner. Hela 75% av Instagrams 400 miljoner aktiva användare bor dessutom utanför USA, vilket är bra för e-handelslösningar som vill nå en global publik.

Instagram har erbjudit annonsmöjligheter på sin plattform i mer än två år, men inte riktigt lyckats skapa vinst till sitt moderbolag Facebook ännu. Enligt en färsk rapport från eMarketer, använde bara 32% av amerikanska företag Instagram för sin annonsering, jämfört med 65% för Twitter och 85% för Facebook. Det här behöver inte vara en dålig sak – tvärtom. Istället kan du som marknadsförare se det lite som obruten mark.

Vad som är särskilt intressant med Instagram är att annonsmiljön liknar Facebooks, vilket gör samspelet mellan de två kanalerna smidigt.

Instagram öppnade upp sin tekniska utvecklingsmiljö samtidigt som de lanserade möjligheten till direktrespons i annonser. Annonser med direktrespons är tänkta att fungera som en förlängning av vad du som annonsör gör på Facebook. I de flesta fall kan du använda samma text, samma format och bilder, samma call-to-action men anpassa dina målgrupper så det stämmer överens med vilka du vill nå på Instagram.

Förutom att de kreativa möjligheterna är något större på Instagram än på Facebook finns också några viktiga skillnader mellan de två plattformarna.

Räckvidd.
Instagram har 400 miljoner användare och många är millennials. Enligt undersökningsföretaget eMarketer dominerar den yngre generationen Instagrams användarbas. Med tanke på att millennials är fler än baby boomers som är Facebooks största användarbas är det viktigt att ha i åtanke.

Det är visuellt.
Den alltid uppkopplade shopparen vill ha tillgång till mer innehåll på fler ställen och det beteendet drivs framförallt av bilder. Moderna marknadsförare fattar det och satsar stora pengar i de kanaler som gör det effektivt att annonsera visuellt.

Det är inspirerande.
Om du är en erfaren marknadsförare är chansen stor att du redan vet hur inspirerande Instagram kan vara. Instagrams förmåga att förmedla människor, platser, trender och produkter har förändrat den typ av bildmaterial som ger gensvar hos konsumenter.

Summa summarum så handlar en lyckad närvaro på Instagram inte bara om vilken produkt du har utan att du kopplar den till en övertygande visuell upplevelse.