Svårfångad målgrupp får marknadsförare att svettas

Posted on Posted in Analys, Annonsering, Marketing, Mobile, Rapporter

Marknadsförare är som besatta av millenniegenerationen just nu och det är förståeligt. De är aktiva reklamundvikare, konsumerar mest av alla på mobilen och flyttar runt på olika sociala medieplattformar med rekordfart.

Annonsörer och contentbyråer uppfinner en ändlös ström av tekniker och kommunikationsformat för att fånga deras uppmärksamhet och lojalitet – och i slutändan – deras pengar. Det faktum att det också är den mest svårfångade målgruppen får marknadsförare att svettas.

Stora och små varumärken har identifierat åldersgruppen 18-34 demografiska som starkt attraktiva konsumenter och vill odla en djupare, mer personlig, och framförallt en långsiktig relation med dem.

Det har, enligt en ny undersökning från Turn, lett till att annonsörer spenderar upp till 500% mer i medieplaceringar på millennials än de gör på alla andra målgrupper. I korthet säger rapporten att mediebudgeten är 4 gånger mer på display och sociala medier, nästan 5 gånger mer i mobila annonsformat och hela 6 gånger mer på video jämfört med mediaspend på andra målgrupper.

Samtidigt kommer trendanalyser om att marknadsförings- och kommunikationsproffs skippar inriktningen på millennials som en demografi och nu istället börjar fokusera på att nå de yngre konsumenterna baserat på deras passioner – som film, spel, sport och mat.

Milleniegenerationen är också den absolut mest mobila målgruppen samtidigt som den som undviker reklam aktivt. Därför är det intressant att väldigt få marknadsförare inte är förberedda på mobil annonsblockering. För att nå igenom på mobilen är det därför vettigt att börja producera mer native-format och sponsrade podcasts eller video på sociala medier.