Du har fel – jätteundersökning om hur vi egentligen konsumerar reklam

Posted on Posted in Digitalt, Rapporter

Tror du att räckvidd, relevans och respons är de viktigaste faktorerna för en framgångsrik annonskampanj? Att nå rätt målgrupp och se till din annonsering upplevs positivt ger förstås automatiskt förväntad respons! Enkelt, va? Nej, nej, nej – helt fel. Nielsen Global har släppt helt ny information i en färsk rapport om vad konsumenterna verkligen går i gång på!

Reklamlandskapet utvecklas i en extrem takt allteftersom spridning och teknisk innovation skapar nya sätt att skapa relationer med konsumenterna. Vi tittar på videoklipp på mobilen, strömmar musik på bärbara datorer och läser tidningar på surfplattor – ibland allt på en gång. Att få respons från rätt målgrupp i en värld av obegränsade valmöjligheter gör det väldigt svårt att ta beslut om var annonsinvesteringen ska läggas.

Nielsen Global Trust har undersökt 30,000 konsumenter i 60 länder för att mäta deras åsikter om och förtroende för betalmedier och reklam i en helt färsk rapport. Rapporten tittar bland annat på vilka på annonsformat som resonerar starkast hos olika konsumentgrupper baserat på var i världen de bor, hur gamla de är och baserat på deras underhållnings- och informationsinhämtningsvanor. Rapporten avslöjar även vilka format som har potential att att ta större marknadsandelar och vilka typer av budskap som konsumenterna gillar bäst.

Kortfakta ur rapporten:

  • Brandade webbplatser är det mest betrodda annonsformatet, näst efter rekommendationer från vänner och familj
  • Två tredjedelar har förtroende för användar-rekommendationer som publiceras online
  • Spridningen av onlineannonsformaten har inte har försämrat förtroendet för traditionella betalda reklamkanaler. Ungefär sex av tio säger att de litar på annonser i TV (63%), i tidningar (60%) och i livsstilsmagasin (58%)
  • Millennials visar de högsta nivåerna av förtroende för 18 av de 19 reklamformat som undersöktes
  • Humor i reklam är det som flest människor responderar på i västvärlden, hälsa gäller för konsumenter i Sydamerika och reklam med scener ut verkliga livet är mest attraktivt för dem som bor i Mellanöstern och Afrika.

Här finns hela rapporten att ladda ner