Är Facebook vår tids Big Brother?

Posted on Posted in Analys

Vid det här laget har du säkert sett Instant Articles. Funktionen är specialutvecklad för nyhetssajter och publicister som ska lägga ut sitt innehåll direkt på Facebook i stället för att publicera det på sin egen sajt. Det är väl bra? Nej, det är direkt riskabelt och i förlängningen till och med ett demokratiproblem.

Instant Articles är vid första anblick en fiffig liten funktion som stöder nästan alla format – allt från ljudtexter till zoombar video. Men, det fungerar bara i Facebooks egen app – och inte på en mobil webbläsare. Stora utgivare som BBC, The Guardian, The Economist, Sky News men också Expressen och Aftonbladet har redan nappat.

Vem äger användarna?

Instant Articles är ett led i en noga uttänkt och medveten strategi från Facebooks sida. Det handlar nämligen inte bara om att driva trafik för sidvisningar eller likes längre. Inte heller bara om att få in fler reklamintäkter. Nu står kampen om vem som i slutändan äger själva relationen med Facebookanvändarna.

Facebook har alltså gjort det ännu lättare för dig som användare att stanna på Facebooks egen plattform, i ditt eget nyhetsflöde, och du kan göra en massa saker som du tidigare behövt en rad andra program eller webbplatser för att göra. Det är tydligt att Facebook har som ambition att fortsätta bygga ut sitt eget ekosystem, ett slags internet i internet, där dess 1,4 miljarder användare till slut aldrig ska behöva gå utanför Facebooks domäner för att få sitt informations- underhållnings- eller köpbehov tillfredställt.

Inget behov av andra sajter ens för publicister

Lanseringen av Instant Articles är betydande på flera sätt. Dels signalerar den en ny milstolpe för Facebook och ett skifte i hur nyheter och utgivare kommunicerar med sin publik, men det har också en underton av Facebooks storhetsvansinne. Innan lanseringen av Instant Articles, använde publicister Facebooks nyhetsflöde för att fylla på med länkar som leder till innehåll någon annanstans på internet – som bloggar eller videoklipp eller utgivarens egen nyhetsportal. Med Instant Articles förändras det i grunden.

För mycket innehåll är också ett problem

I många fall får publicister mer trafik från Facebook än de får från Google idag. Det gör att förlagen blir mer och mer beroende av Facebook för att nå användare. Konkurrensen om utrymmet och Facebookanvändarnas uppmärksamhet växer snabbare än vad du och jag hinner läsa. Det beror på att tekniken som styr våra nyhetsflöden på Facebook har mycket mer innehåll (inventory) än vad som faktiskt hinner visas. Men tack vare Instant Articles kan nu förlagen alltså få en ny chans att nå oss. De blir helt enkelt tvungna att flytta in sitt innehåll och journalistik på Instant Articles – för de vågar inte riskera att konkurrenterna hinner före.

Storebror ser dig

Det här är på många sätt en livsfarlig utveckling där ett framtidsscenario är att hela världens informationsinhämtning styrs av ett multinationellt storföretag vars enda mål är att tjäna pengar. Det kanske låter lite konspiratoriskt men långsiktigt ökar det definitivt Facebooks inflytande över oss alla. Frågan är om vi vill det. Jag vet i alla fall vad jag tycker, men vad tycker du?