Linkedins nya app – hatas av användare och älskas av annonsörer

Posted on Posted in Annonsering, Digitalt, Marketing, Mobile

En upphottad funktion kallad “universal links” har gjort det lite lättare för Linkedins Pulse-användare att hitta och läsa innehåll från professionella publishers, framförallt olika etablerade nyhetssajter. Det innebär samtidigt en rejält utökad möjlighet för publishers att annonsera.

Vad det egentligen betyder är att artiklar skrivna av privatpersoner eller influencers nu får sätta sig i baksätet – och det är inte särkilt populärt.

Researchföretaget Parsley har tagit fram data som visar att Linkedins referrals (hänvisningstrafik) ökar betydligt sedan införandet.

Det Universal links gör är att den behåller behåller Pulse-artiklarna inom appen istället för att skicka läsarna vidare till den mobila webben. Så, ja, därför stiger naturligt trafiksiffrorna även för Linkedin. Det här är en strategi som också Facebook börjat med, allt för att få användarna att stanna kvar på deras egen domän.