Vi måste minska antalet annonser och på allvar konkurrera med Netflix – såhär rustar sig TV-industrin för 2016

Posted on Posted in Rapporter, TV, Video

Broadcasting och kabelnätverken och streamingtjänster som Netflix, Hulu och Amazon delar med sig av sina planer för hur de ska fortsätta att engagera sina tittare online under 2016. Branschens stora knäckfråga är hur man ska kunna fortsätta vara relevant och samtidigt skapa vinst i det nya underhållningslandskapet.

Ett av målen för TV-industrin är att minska annonserna online för att locka och behålla sina tittare. Samtidigt är TV den bästa reklamkanalen som någonsin uppfunnits. Den fungerar fortfarande utmärkt för branding, men någonstans har annonserna blivit för många och effektiviteten sämre. Enligt Kevin Reilly på Turner Entertainment (med kanaler som Cartoon Network och CNN) är lösningen färre men mer effektiva annonser, vilket förväntas leverera en bättre tittarupplevelse.

Det bästa sättet att få en TV-seriepremiär att sticka ut är alltså att strunta i annonserna säger fler representanter för de stora kabel-TV-bolagen. Så ser vi kanske en liten trend här? Men att bara minska på annonserna räcker inte. Vissa kabelnätverk tar bort dem helt och hållet för att få fler tittarepå sina nya TV-serier online. Ett utmärkt exempel är SyFy-channel som släppt de åtta första avsnitten av sin succéserie The Expance fritt, utan annonser och dessutom helt regionsoberoende – vi kan även se den här i Sverige.

De amerikanska produktionsbolagen (Netflix inräknat) släppte rekordmånga nya TV-serier förra året – hela 1,200 stycken. Och ännu mer online-TV är på väg – i alla fall ett år framåt. Netflix är också den största måltavlan för TV-nätverken. Netflix har nästan på egen hand förändrat hur vi tittar på TV. Med Netflix ser vi alla avsnitt direkt – ofta flera stycken efter varandra (vi behöver inte längre vänta en vecka på nästa avsnitt) men konkurrenterna lutar sig inte tillbaka och väntar på att Netflix ska ta över marknaden. Netflix har alltså eld i baken under 2016 eftersom konkurrenterna rustar sig för att förhindra att streamingtjänsten kapar åt sig ännu fler abonnenter.

Netflix har också varit oerhört framgångsrika i att strategiskt släppa efterlängtade TV-serier under julhelgerna som har erbjudit marathontittande under en period där det inte funnits särskilt mycket nytt TV-innehåll som konkurrerar om uppmärksamheten. Utmaningen för etablerad tabloid-TV är nu att börja konkurrera om tittarna med nytt innehåll just under december månad.

Här kan du fördjupa dig i planerna för 2016 i TV-industrin