Trendbrott i ny rapport om ungas medievanor – millennials överger TV för nätet [siffror och statistik]

Posted on Posted in Analys, Digitalt, TV, Video

Unga människor spenderar mer tid att spela spel och umgås på nätet än att titta på tv enligt en stor undersökning. Det här är en unik milstolpe i barns och ungdomars mediebeteende enligt forskare på institutet Childwise som står bakom rapporten.

Den årliga mediebevakningsrapporten bygger på ett urval av 2000 fem till 16-åringar och har följt barns tittarbeteende sedan mitten av 1990-talet. Årets resultat från Childwise kan ses som en brytpunkt och visar att barn och unga byter från traditionell TV till nätet i rask takt. Genomsnittstiden på nätet är idag tre timmar per dag, jämfört med 2,1 timmar vid TV:n.

infogra

YouTube och Netflix är huvudkanaler
Mindre barn använder nätet för att titta på video, lyssna på musik, spela spel och göra research för läxarbete. Äldre barn och ungdomar besöker sociala nätverk i större utsträckning, särskilt flickor. YouTube är den dominerande destinationen för hela åldersgruppen. Bland dem som ändå tittar på TV, är Netflix mer populärt än någon annan konventionell TV-kanal, och tittandet på surfplattor har ökat med hela 50% sedan förra årets mätningar. Vid sidan av YouTube är Snapchat, Instagram, Minecraft och Facebook de mest populära destinationerna för hela åldersgruppen.

Tabloid-TV försvinner mer och mer
Äldre tonåringar är de som överger tabloid-TV i snabbast takt och bland 15-16-åringar uppger bara en fjärdedel att de ser tv-program samtidigt som de sänds och de hellre ser programmen via on-demand-tjänster eller på YouTube där de tittar på videoklipp, lyssnar på musik eller ser på spelrelaterade kanaler. Youtube används varje dag av nästan hälften av alla fem till 16-åringar, oftast på mobilen eller surfplattan.

Målgruppen vill framför allt att se ”roligt” innehåll på YouTube, men ungefär en tredjedel tittar också på ”how-to” videos, till exempel hur man spelar ett visst dataspel. YouTube är också ett populärt sätt att titta på tv-program.

I den här åldersgruppen säger också 32% att de inte har något favorit-tvprogram, och studien visar att pojkar hellre ser på idrott medan flickor föredrar dokusåpor.

Surfplattor allt mer populära, men mobilen väljs bort för film och TV-tittande
Netflix är det mest populära valet bland on-demandtjänster hos målgruppen. 50% hade den senaste veckan sett på Netflix, jämfört med 47% på de mest populära kanalerna på tabloid-TV. Ungdomar har fortfarande en preferens för se program på en tv-apparat – endast ett fåtal i undersökningen uppger att de ser film/tv på mobiltelefonen.

Unga människor lever idag online på olika plattformar som mobiler, surfplattor och datorer och är helt plattformsagnostiska. Medan den genomsnittliga tiden för onlinekonsumtion hos millenials är tre timmar per dag, stiger den bland 15-16-åringarna till nästan fem timmar, där mobiltelefonen är den enhet som används mest. För första gången har surfplattor gått om bärbara datorer eller stationära datorer. Även hos yngre barn har det skett en kraftig ökning av tillgången till surfplattor som enligt studien 67% av ungdomarna äger – och där iPad är den i särklass mest utbredda.

Slutet på CD-spelare och tryckt media
Enligt studien håller CD-spelare på att försvinna helt där mobiltelefonen intagit positionen som den ledande plattformen för att lyssna på musik. Även tryckta tidningar förlorar mark med drastiskt minskande antal regelbundna läsare i målgruppen.

Simon Leggett är Childwises forskningschef och säger att ”Tv-tittandet har omdefinierats i grunden. Tillgången till internet – när som helst och var som helst – har suddat ut TV-innehållet över flera kanaler och enheter vilket innebär en milstolpe i beteendet för första gången i år.” ”Barn och ungdomar är selektiva och söker aktivt upp det innehåll de vill ha. De tycker fortfarande traditionella TV-program är engagerande men ser dem dem på nätet när de själva väljer och ser ofta flera avsnitt eller filmer efter varandra” avslutar han.

Här finns hela rapporten:
http://www.childwise.co.uk/reports.html