Sponsrade produktannonser – en liten men viktig del av Amazons dominansstrategi?

Posted on Posted in Annonsering, Digitalt, e-commerce

Amazon har släppt en mängd användbar statistik på sin sponsrade produktreklam som blev rekordpopulär under 2015. Men i oktober förra året stängde Amazon sin tjänst för produktannonser på den egna e-handelsplattformen. Det kan tyckas märkligt eftersom satsningen på innovativa annonsplaceringar och smartare annonsörsverktyg hade en särställning när det gäller att driva klicken till Amazons produktpartners.

Amazon har alltså gjort flera uppdateringar för att erbjuda bättre annonsplaceringar och locka fler återförsäljare – bland annat i sökfönstret och i den mobila shoppingappen. Dessutom lanserades i dagarna en helt ny annonskarusell på produktsidorna.

Med det här steget är Amazon också på väg att förändra fördelningen av reklambyråers medieplaceringspreferenser och stora varumärkens globala mediebudgetar. Det är en ny attityd som skiljer sig från den att annonsörer bara ses som en intäktskälla för Amazon. Amazon ser nämligen sponsrad produktannonsering som en delservice för företag och byråer som vill göra anpassad reklam. Nu får annonsörerna full service med på köpet: hjälp med logistik, leverans och försäljning samt statistik som gör det enklare för varumärken att fatta bättre beslut om hur de ska fördela sin mediebudget. Och en större del lär hamna hos just Amazon.

Med stöd från Amazon Web Services uppmuntrar den nya annonsservicen de varumärken och återförsäljare som är knutna till e-handelsplattformen att ändra hela sin affärsmodell och lägga all logistik på Amazon i stället.