6 verktyg som tar din mobila marknadsföring till nästa nivå

Posted on Posted in Analys, Marketing, Mobile, Teknik

Mobilen är den heliga graal för oss marknadsförare. Med den här guiden kan du komma lite närmare nirvana. Vi ger dig lite inspiration till en omstuvad strategi och tipsar om verktyg som gör det roligare, enklare och mer lönsamt att satsa på mobil marknadsföring!

När var du senast mer än två meter från din mobiltelefon? Det var ett tag sen, eller hur? Mobilen har länge varit en mycket mer personlig plattform än datorn. Vi pysslar och grejar med inställningar, bakgrunder, appar och väljer ringsingnaler för att anpassa just vår personliga mobil så som vi vill ha den. Vi är uppkopplade 24/7 och vi bär omkring på extraladdare och externa batterikällor för att vara säkra på att aldrig, aldrig tappa kontakten med vår lur – vår viktigaste och mest personliga länk till omvärlden.

Det börjar låta som en upprepning, men vi lever i en verkligt mobil värld nu. Mobilen är den primära metoden för att göra precis allting. Smartphones har blivit så etablerade att vi numera kan kalla marknadspenetrationen för en “mognadsfas”. Det betyder enkelt förklarat att e-handeln blir allt mer digital och den digitala e-handeln blir allt mer mobil. För en marknadsförare borde det här beteendet ju vara ett drömscenario? Perfekt för att skapa meningsfull, dubbelriktad interaktion med människor som är intresserade av vår produkt eller varumärke! Men det har blivit precis tvärtom – dvs. mobilmarknadsföring har blivit den absolut svåraste nöten att knäcka, just på grund av att mobilen är – personlig.

Bli mer mobile-first med våra tips på verktyg och strategi:

Mobil marketing-automation

Öka engagemanget och få upp intresset för ditt varumärke genom att påminna dina leads om din existens. För att på bästa sätt använda informationen du får genom beteendebaserat engagemang (för att skapa bättre relevans) är det bra att ha ett MA (marketing automation)-system särskilt anpassat till mobilen, ett MMA-system, alltså. Flera undersökningar har visat ett nära på 100% ökat engagemang med högre retention (att hålla kvar kunden), större intäkter, förbättrad konvertering och framförallt bättre användarupplevelse när ett MMA-verktyg används.

Verktyg för MMA (som inte är Marketo eller Hubspot):

  1. Customer.io 
  2. AdRoll 
  3. Canterris

Betalkampanjer eller organisk trafik?

En av de största utmaningarna för mobila marknadsförare är att hitta kvalitetsanvändare. Betalda kampanjer eller organiska användare är frågan? Håll i dig nu: det finns egentligen ingen anledning att köra annonsdrivna kampanjer specifikt för betalappar. I en jättestudie baserad på en miljard installerade appar globalt visade det sig att 90 procent av alla installationer kom från organsik trafik och nedladdning av freemiumversioner av appen.

Att stänga dörren genom att bara ha betalinstallationer – som brukar kosta mellan 7-99 kronor (men ibland upp till 500 kronor) – är alltså inte alltid en smart strategi. Satsa istället på att optimera för fler organiska installationer som ett kostnadseffektivt sätt att både förbättra kvaliteten på din användarbas, öka lojaliteten (gratis är gott), öka word-of-mouth och hålla kostnaderna nere.

Betalda och organiska insatser påverkar dock varandra i viss utsträckning så ha tålamod och A/B-testa för att hitta en optimal strategi. En betald annonskampanj är inte det enda sättet att hitta kvalitetsanvändare – använd din fantasi och ge dem en dunderupplevelse även i freemiumappen!

Verktyg för annonskampanjer:

  1. Apptentive
  2. Kochava
  3. Tapstream

Mobilen är dit pengarna går

Vi vill inte på något sätt slå in öppna dörrar – men ta en extra till på hur många procent av dina intäkter, din marknadsföring och din produkt eller tjänst som är mobil. Om du inte växer, ta reda på varför. Minska tillväxttakt är en klar signal på att något är knas med din mobilstrategi och att det är dags att felsöka.

De flesta annonsdrivna appinstallationer föregås av en exponering för många annonser och en intensiv beslutsfas med flera klick. Det beror inte bara på antalet annonser utan är psykologi. Det kan ta användaren många besök både analogt och i andra kanaler innan de faktiskt klickar “install”.

Kundresan är vital här – varifrån kommer användaren, vad har de sett och var man kan du hitta din optimala brytpunkt dvs. flest installationer till lägst kostnad. Det enda sättet att få reda på det är att fortsätta optimera din konverteringsfrekvens baserat bara på kundbeteende. Faktiskt.

Verktyg för mätning av kundbeteende:

  1. Countly (gratis)
  2. Google Mobile App Analytics  (gratis)
  3. Apsalar (gratis)

Mobilappar, hybridappar och webbappar – vad är skillnaden och vad ska jag satsa på?

Innan du bestämmer dig för vilken typ av mobil kanal du vill ha är det bra att veta att det finns flera olika. En webbapp är precis som vilken annan webbplats som helst som du når via Internet. Det som skiljer en webbapp från en vanlig hemsida är att den är responsiv och utformad för en mindre skärm och har ett pekskärmsgränssnitt. Mobilappar (också kallade native-appar) är egentligen bara en programvara med innehåll, som laddas ner och installeras lokalt på din mobil. Någonstans mellan native-appen och webbappar hittar du hybridappar. De är snabbare och billigare att bygga och snyggare, mer mobilanpassade än webbappen.

Så vilken typ av mobil närvaro ska man välja att lägga tid, budget och energi på? Du behöver båda. Du behöver ett mobilt webbgränssnitt för att öka leadsen (toppen av tratten). Här sker ofta första mötet med kunden och här ska de kunna läsa, klicka och få underhållning utan förbehåll – no strings attached. Om du lyckas ge dem en toppenupplevelse som antingen gör deras liv enklare, snabbare, roligare eller valfritt – då tar de (möjligen) steget att faktiskt ladda ner din app.

Okej det blev inte 6 verktyg som vi lovade i rubriken – utan 9 stycken – men vi vet att just siffran 6 konverterar läsare bättre än siffran 9.

Lycka till – låt oss få veta just din framgångssaga – eller motgång!