Sluta kämpa mot reklamvägrarna och ge dem vad de vill ha istället

Posted on Posted in Analys, Annonsering, Content marketing, Digitalt

Annonsblockering är på allvar en existentiell kris för reklambranschen. Och – om man får tro vad som skrivs i ämnet – är reklamvägrare en ännu mer katastrofal trend för hela innehålls- och utgivarbranschen. I en tidigare artikel skrev jag om den unika möjligheten för innehållsleverantörer att bli mer relevanta när fler och fler använder annonsblockerare och fortsätter på samma tema med hjälp av AdAge:s s analys  i den här artikeln.

På IAB’s årliga möte häromveckan var formuleringen om den förestående katastrofen nästan dystopisk. Man menade att reklamvägrande internetsurfare kränker press- och uttrycksfrihetsförordningarna – och till och med de mänskliga rättigheterna för annonsörer att skapa ekonomisk frihet. Okej, vi får inte glömma bort att det här är i USA, men liknande tongångar hörs även i Sverige.

Men det finns ju faktiskt andra friheter, vilket IABs rättrogna annonsvurmare möjligen glömt bort. Till exempel vår frihet att slippa irriteras av innehåll vi inte vill se eller höra? I Sverige finns NIX-registret mot telefonförsäljare och Truecaller som automatiskt sorterar bort dem från ditt telefonregister. Och förstås ad-blockers som städar våra Facebookflöden eller rensar bort skräpreklamen i Gmail. Jag har allt det där – och med stor sannolikhet har du någon variant av reklamfilter också.

Flera stora internationella och svenska medier har börjat eller planerar att börja kasta ut användare som installerar annonsblockerare, bland annat Washington Post och tekniksajten Cnet. Även Aftonbladet planerar att ta till hårdare åtgärder. Men egentligen är allt prat om att utrota annonsblockerare helt meningslöst. Om innehållsleverantörer ska börja blockera oss som använder annonsblockerare – så okej, gör det. Det är enkel matematik och förstås ekonomiskt försvarbart för dem. Men i slutändan är det inte själva tekniken som filtrerar bort annonserna de ska bekymra sig för. De borde istället oroa sig för oss reklamvägrare som använder tekniken – det vill säga deras läsare och tittare, alltså dig och mig.

I själva verket tycker de flesta människor att annonser är irriterande och slöseri med dyrbar tid. Enligt en ny studie på 9000 personer gjord av videoannonsföretaget Teads är tre av fyra personer positivt inställda till annonsblockerare. Dels för att annonser uppfattas som påträngande, men också för att de segar ner hastigheten och äter upp dyrbar data. Nästan 45% av dem som installerat annonsblockerare på sin mobil fick tipset av sina vänner eller genom sociala medier. Så det är alltså inte någon avancerad marknadsföringskampanj som ökar efterfrågan på adblockers – det är du och jag, vanliga läsare och tittare som vill ha dem.

Reklambranschen är ju befolkad av smarta människor – så vad hände med konceptet “skapa mervärde för konsumenterna”? I stället för att lösa det faktiska problemet så fäktas istället reklambyråer och utgivare mot väderkvarnar. Ett exempel är reportern som kallar den populära tjänsten Adblock Plus som ”ett maffialiknande annonsnätverk”.

Det är dags att sluta klaga på reklamblockerare och sätta på sig den kreativa problemlösarhatten!

Ett kreativt sätt att få snurr på klicken utan att vara påträngande är snygg och anpassad native advertising. Mycket av det som görs i form av nativeannonsering är fortfarande dåligt – ofta är det illa dolda advertorials och uppenbar reklam utklädd till innehåll. Men nativereklam gjord på rätt sätt adderar stort värde både för utgivaren, annonsören, varumärket och förstås oss konsumenter. Ett bra exempel som AdAge tar upp är Netflix och The Wall Street Journals marknadsföringskampanj inför lanseringen av Netflix originalserie Narcos. Resultatet blev en djupgående, Wall Street Journal-värdig artikel som heter ”Cocainenomics – historien bakom Medellin Cartel. Utmärkt läsning, välgenomarbetet och en fantastisk lyckad annons.

Vissa publishers avskyr native advertising nästan lika mycket som de avskyr adblockers. Men det beror på att det mesta nativeinnehållet fortfarande är skräp. När det görs med fingertoppskänsla, relevans och journalistisk integritet som WSJ och Netflix gjorde, är native svaret på allas problem – det här vill läsarna läsa och har längre inget intresse av att blockera innehållet.

Skapa ett onlineupplevelse som människor vill fördjupa sig i och lägga ner tid på. Förtjäna dina konsumenters uppmärksamhet och lojalitet istället för att försöka tvinga dem att se dina annonser – det skapar bara badwill.