Här är varför människor väljer att shoppa – eller inte – på sina mobiler [mobil e-commerce]

Posted on Posted in Digitalt, e-commerce, Mobile, Rapporter

Sorry alla mobila e-handlare – ni kommer tyvärr ingenstans i år enligt pinfärsk studie från Facebook som släpptes idag.

Mer än hälften av alla omnichannel-shoppare är beredda att börja handla på mobilen enligt en ny studie som släpptes av Facebook idag. Men de flesta av oss använder mobilen bara för att söka information om produkter och jämföra priser. Hos milleniegenerationen (de födda efter år 2000) är andelen mobilshoppare högre än i andra målgrupper.

Men det handlar inte bara om mobila kanaler, utan mer om det som marknadsförare upplever som den svåraste utmaningen av alla – cross device marketing – dvs. att erbjuda en sömlös användarupplevelse över en mängd olika kanaler.

Facebook Insights gav omstridda analysföretaget GfK uppdraget att intervjua 2400 personer som hade använt en mobiltelefon, surfplatta eller en dator för att söka på produkter och göra köp på nätet under de senaste tre månaderna. De kategorier som ingick i undersökningen var kläder, hemelektronik, hushållsapparater, vitvaror och skönhetsprodukter.

En intressant iakttagelse var själva anledningen till varför de handlat på mobila enheter: femtiosex procent sa att det berodde på slumpen – att de bara råkade befinna sig på mobilen.

Men – det finns fler stora utmaningar att lösa vad det gäller mobil e-handel. Konsumenterna  (oavsett om de befann sig på en mobil eller på desktop)  tyckte att shoppingupplevelsen kunde bli bättre. Hela 71 procent tyckte att betalningsupplevelsen var dålig.

Det måste bli enklare att:

  1. knappa in sina personuppgifter
  2. ha möjligheten att leverera till flera adresser och
  3. att kunna betala utan att alltid ladda ner appen vilken kan förändra köpprocessen till det bättre.

Dessutom menade hälften av de tillfrågade att de skulle göra fler köp på nätet om de kunde göra det cross platform – dvs. på fler enheter än en.

Här är vad som gör att konsumenter fortfarande föredrar att göra sina inköp på desktop och offline i butik istället för på mobilen:

  • Det är lättare att får en översikt över alla produkter på datorn
  • Det är lättare med en större skärm
  • Det är svårare att jämföra priser på en mobil och en surfplatta
  • Att ange sina personuppgifter på en mobil eller en surfplatta är inte särskilt användarvänligt
  • Vi vill ta på och lukta på produkterna innan vi köper
  • Vi har inte tålamod att vänta
  • Frakten är för dyr, kostar för mycket
  • Det är mer avkopplande och njutningsfullt att handla i butik