5 viktiga innovationer i den mobila användarupplevelsen

Posted on Posted in Mobile, Startups

Mobile World Congress, världens största mässa för mobil innovation äger rum varje år i Barcelona. Vart du än vänder dig ses drösvis med VR-headsets och artificiell intelligens (AI). För en konferens som i många år handlat om ganska trist teknik som till exempel mobilnät och mobiltelefoner så har VR och AI verkligen slagit igenom i år.

Så är artificiell intelligens och robotar på väg att bli våra bästa vänner?

AI har potentialen att bli nästa användargränssnitt som kan göra text- och röstmeddelanden ännu mer användarvänliga, anpassade och skalbara. Apples Siri är den mest kända, men Amazons Alexa har snabbt blivit husägares bästa vän.

marleneMarlene Sellebråten, mobil innovationsstrateg säger:
– AI, machine learning och NLP (natural language processing) öppnar nya möjligheter för att hantera och tolka de enorma mängder data, persondata och data från uppkopplade saker, som produceras. Det handlar också om att anpassa outputen så att den blir begriplig och flerdimensionell: det handlar inte längre om bara data utan om kunskap. Det är fortfarande tidigt men det finns redan många tillämpningar och fler lär det bli, menar Sellebråten.

Trenden är att våra smartphones, som vi har med oss överallt och varje dag, är den enhet som kommer förse oss med VR inom en nära framtid och som kommer hjälpa marknaden att tippa över från teknikentusiasterna till den breda allmänheten. Mark Zuckerberg menade i sin keynote under mässan att sociala medier i kombination med smartphones och VR är på stark frammarsch. Facebook har sedan ett par år tagit över VR-företaget Oculus och jobbar på olika innovativa modeller för att koppla tekniken till sitt sociala nätverk. 360-graders videovisning kan redan ses på en vanlig mobilskärm eller genom ett VR-headset och har funnits på Facebook sedan förra året. Enligt Zuckerberg blir VR den mest använda sociala plattformen för alla och efterfrågan kommer att drivas av konsumenterna själva, i takt med att vi byter selfies genom VR-video.

Men det finns mycket mer innovation än bara VR och AI. Inom en snar framtid kommer vi att använda uppkopplade enheter till allt.

1. Annonsblockerare kommer att få betala för mobilt innehåll
Även om annonsblockering inte är något nytt på datorer, har det nu blivit oerhört attraktivt för mobila användare, eftersom det minskar dataanvändningen och snabbar upp laddningstiderna – alltså problem som orsakas av annonstunga webbplatser som kört fast i modellen att ha bannerannonser och trackingkoder. Men medan annonsblockering förbättrar den mobila användarupplevelsen så betalar reklamen för mycket av det vi trots allt vill ha tillgång till gratis. Nya affärsstrategier växer fram för publishers och annonsörer, och en stor förändring sker där det blir allt viktigare att leverera vad konsumenterna sätter värde på och anser vara relevant.

2. Mobilgränssnittet blir vår digitala “videobandspelare”
Android och iOS har redan byggt in stöd som gör det möjligt för många fler programfunktioner i appgränssnitten. Kontextuella triggers som tidangivelser i kombination med GPS-funktioner kan göra användarupplevelsen mer interaktiv och intuitiv än den vanliga appsession vi har vant oss vid. Snart kommer vi inte att bry oss om vilken app, program eller enhet som skickar oss notifikationer – utan vi kommer kunna hoppa fram och tillbaka mellan våra bärbara datorer, mobiltelefoner, surfplattor, bilar, smarta klockor, tv-apparater och what not.

3. Messaging fortsätter vara den dominerande prat-kanalen
Skicka meddelanden (messaging) via IP-sms, chattar, IM på Facebook och andra sociala medier, Google hangouts, Slack, Evenote med mera, är redan den dominerande formen av mobil interaktion. Facebook kör redan tester med Uber som gör det möjligt för användare att hitta och kontaka bilar och skicka heads-up till sina vänner att de är på väg, och var de befinner sig via en meddelandetråd – i samma flöde som resten av sin sociala kommunikation. Slack har också lanserat en tjänst för liknande service som de hoppas ger företag mer effektiv och större användning av deras nya plattform.

4. Streamande mobilappar räddar marknadsförare från överetablering
Med det överflöd av mobila appar som finns på marknaden är det svårt för varumärken att få människor att ladda ned och fortsätta använda just deras app. Idag låser appar in viktigt innehåll eftersom det just förväntas att vi måste ladda ner appen för att få tillgång till informationen. Google har tagit fram en ny tjänst för att istället “streama” appen och som tar bort glappet mellan lättillgängliga webbsidor och innehåll som idag begravs i aldrig installerade appar. Användaren får alltså tillgång till appinnehållet genom den streamade ”icke-nedladdade” versionen av appen. Det här kommer att förbättra användarupplevelsen dramatiskt, särskilt för mobilsök men också öka freemium eller demo-användningen av appar och annan programvara. Och spara lagringsutrymme på mobilen, förstås.

5. Mobilen blir kommandocentralen för hela vårt uppkopplade ekosystem
Mobiltelefonen är inte längre en oberoende enhet – den kommer bli fjärrkontrollen och användarpanelen för alla interaktioner med våra uppkopplade enheter. Med en kraftfull processor, internet överallt och snabbare, intuitiva gränssnitt utgör den själva kärnan i alla smarta enheter. Ett exempel är Apple Watch som lånar både sensorer och uppkoppling från iPhone. Samsung Galaxy VR är också integrerad med mobiltelefonen för att få en sömlös upplevelse med den virtuella verkligheten. Men det stannar inte där – Philips Hue-glödlampor använder också mobilen och Chromecast och Apple TV förvandlar – med högupplöst innehåll via våra mobiltelefoner – våra dumburkar till superinteraktiva och smarta format.

Tack till Kevin Skobac på Adage och Marlene Sellebråten för insikten i framtidens mobila användarupplevelse!