Kom igång med influencer-marketing [den totala guiden]

Posted on Posted in Analys, Annonsering, Content marketing

Influencer marketing är på alla läppar just nu och är enligt flera experter den snabbast växande konverteringsmetoden på nätet. Vi djupdyker i utvecklingen och tittar på vilka möjliga effekter fenomenet kan ha på digitala marknadsförare.

Det är allmänt känt att sociala och digitala medier har förpassat traditionell marknadsföringstaktik till stenåldern – vi har lärt oss den läxan. Vi har också bättre koll på varför datainsamling och segmentering är nödvändigt för vår överlevnad – vi mäter och optimerar, A/B-testar allt för att se hur vårt hårda slit egentligen konverterar.

Fortfarande inte nöjd med resultaten? Konvertera ännu bättre genom en influencer! Influencers är det hetaste verktyget du kan ha. För dig som ligger med örat mot rälsen: nu har du chansen att verkligen tränga igenom mediabruset och få toppenavkastning på dina investeringar i sociala medier.

Sociala medier-influencers var från början helt vanliga människor som ville dela det de brinner för, sina hobbies, åsikter och insikter med andra. Tidigare var bloggen den dominerande kanalen, men i takt med att vi börjat föredra visuellt innehåll så har både influencers och deras följare flyttat över till tjänster som Pinterest, Instagram, Youtube, Periscope och andra. Vartefter nya sociala nätverk uppstår som alltid är mobile-first, blir fenomenet allt större. Note to self: du behöver absolut inte betala för Beyoncé eller någon i Kardashian-familjen, alltså. När nya influencers ploppar upp på olika sociala nätverk får de snabbt enorm publik och så ligg på låset för få den draghjälp av de här inflytelserika personerna och deras följare som du så väl har gjort dig förtjänt av.

Vi tjatar om att konsumentmakt är ledord för framgångsrik strategi – det är för att du ska veta att du inte bestämmer ett smack längre, kära marknadsförare. Du har ingen makt mer än att leverera en jäkligt bra och konkurrenskraftig produkt. För första gången i historien kan konsumenterna till 100% bestämma vilka kanaler du måste vara i och hur de ska användas! Du styr inte längre över ditt varumärke, det ligger i konsumenternas händer. Du har, medvetet eller omedvetet, gått från att kränga prylar till att befinna sig i integritets- och trovärdighetsbranschen.

Inte än, fattar inte hur? Och fattar inte varför? Du vill ha fans – inte kunder (jo, det vill du men först vill du ha varumärkeslojalitet och förtroendet. Det vet du.) Så lugn – en influencer hjälper dig att ta dig dit på ett trovärdigt sätt. Många marknadsförare spenderar miljontals dollar för att försöka förstå hur de kan bygga en publik på sociala plattformar – men hur mycket de än försöker nå ny demografi (sluta genast med det) så är det millenniegenerationen som driver utvecklingen av sociala medier, eftersom det är deras primära verklighet, beteende och deras “second nature”. Influencers, alltså.

Fortfarande inte övertygad? Gamla rävar och silverryggar – titta hit!
För oss lite äldre marknadsförare som varit med sedan det begav sig – har bristen på mätning historiskt inneburit en slags gissningslek – eller i bästa fall prognoser baserat på tidigare resultat. Yxiga modeller och frånvaron av relevant data lämnade oss i ett limbo där vi aldrig kunde vara riktigt säkra på vad vi levererade. Marknadsföring sågs bara som kostnader och kosmetika från våra ledningsgrupper.

Traditionell marknadsföring bedrevs med “spray and pay” där vi trodde att vi kunde nå målgruppen och vi baserade vår analys på förutfattade meningar byggt på bara demografi. Egentligen visste vi ingenting. Känns devisen “one message fit all” igen? (FYI: en kvinna i 50-årsålder kan mycket väl vilja åka på Star Trek-konferenser och en man i 20-årsåldern kan vilja odla en köksträdgård).

Förr i tiden (dvs. för ungefär fem år sedan) var den enda tillgängliga mätpunkten räckvidd. Här kommer en viktig rekommendation från mig (baserad på egen erfarenhet): den som försöker sälja räckvidd till dig ska du tacka nej till – vänligt men bestämt. Kräv istället realtidsinformation baserad på mikrodata och avancerad detaljerad statistik.

Idag påverkas också våra potentiella kunder nästan uteslutande av åsikter, rekommendationer och erfarenheter från andra konsumenter. Inte vad vi vill säga om vår produkt. Alls. Det är bara att gå tillbaka till dig själv – hur tar du dina köpbeslut? Inse att du måste samarbeta med med dina kunder och besökare en gång för alla. Det här kan vara ett svårt attitydskifte för många marknadsförare. Men ge inte upp! För det är här influencern kommer in!

Okej, du har tagit beslutet att jobba med en influencer som du tror skulle passa dig och ditt budskap/dina behov av konvertering. Först, igen – glöm demografin – genast. Du vill istället utvärdera helt nya datapunkter som språk, vilka ämnen influencern är expert på, hur mycket följare som verkligen engagerar sig med influencern – till exempel kommentarer och upprepade visningar, hur ofta influencern uppdaterar sitt innehåll och framförallt hur ditt varumärke stämmer överens med vad influencern är trovärdig att prata eller blogga om. Andra rådet från mig (återigen baserat på egen erfarenhet): influencermarknadsföring är INTE produktplacering.

För att fortsätta vara budskapsrelevant och lyckas med din influencermarknadsföring måste du gå utanför bekvämlighetszonen och genast sluta försöka trycka ut dina tjänste- eller produktcentrerade budskap. Funkar inte. Tro mig. Jag garanterar att du får långt bättre resultat genom att uppmuntra dina influencers att fortsätta göra sin grej genom att skapa sitt eget och personliga innehåll. Du når långt fler igenom en mer relatable tonalitet genom din influencer. Och words to live by – du kan du mäta och optimera trovärdighet i realtid! Tack Google analytics, Hubspot, Mailchimp och alla andra analys- och marketing automation-innovationer! We love you.

Ett sista råd: försök inte ta kontakt med en influencer på egen hand. De får massor av propåer från mer eller mindre seriösa företag varje dag. och de kommer inte att nappa. Det kan också bli en pinsam backfire som i fallet med 15-åriga supervloggaren Misslissibell. Så ta istället hjälp av byråer och nätverk som är experter, har många influencers i sin portfölj och hjälper dig att hitta rätt match. Googla ”influencer network”.

Och här kommer en lista från The Daily Dot på världens mest inflytelserikaYoutubestjärnorna 2015.