Så hittar du den perfekta digitala marknadsföraren

Posted on Posted in Content marketing, Marketing, Rekrytering

I takt med att du lägger större och större budget på digitala medie-kampanjer ökar (förhoppningsvis) ditt behov av dagsfärsk kompetens inom digital marknadsföring. Här kommer lite gratistips från oss om vad du ska titta efter när du rekryterar!

På Konversera blir vi regelbundet kontaktade av företag och byråer som vill ha tips på talang – antingen konsulter eller för att anställa. Vi har kommit fram till att det framförallt finns två typer av kompetens du ska titta efter i en kandidat:

  1. Erfarenhet och/eller utbildning i marknadsföring, kommunikation eller beteendevetenskap och psykologi
  2. Grundläggande teknisk förståelse för specifika delar som är viktiga i digital marknadsföring (t.ex. SEO)

Även om det är utopiskt att hitta allt du behöver i en och samma person finns det några avgörande kvalifikationer som du kan titta efter:

1. Passion
Även om passion inte är en egenskap som är specifik för en karriär just inom digital marknadsföring, är det en grundläggande drivkraft för ständigt lärande, vilket behövs för att hålla sig uppdaterad om omvärlden och alla nya verktyg och digitala tjänster som kommer ut på marknaden varje dag.

2. Kommunikations- och varumärkeskunskap
Nästan alla företag kommunicerar idag med sin målgrupp i digitala kanaler med hjälp av text, bilder eller video. Vilket kvalitet på materialet du producerar och hur bra din kunskap om målgrupperna är blir avgörande för hur väl du lyckas med att nå ut med dina kampanjer!

3. Kreativitet
Med tanke på det enorma informationsflödet i digitala medier behövs kreativitet för att få din kampanj att sticka ut i konkurrensen.

4. Vara bekväm med teknik
Att ha teknisk förståelse betyder inte att du ska leta i CV:t efter en examen från KTH eller Chalmers – kanske snarare tvärtom – traditionellt tekniska utbildningar är ofta nischade och smala, dvs. specialiserade och du får sämre utväxling av en specialist jämfört med en generalist. Den riktigt duktiga digitala marknadsföraren har bred (men inte så djup, kanske) kunskap. Även om personen du vill anställa alltså inte behöver vara programmerare för att kunna marknadsföra i digitala kanaler, så spelar tekniken en viktig roll. Du behöver till exempel någon som kan mäta effektiviteten av dina kampanjer med hjälp av teknik eller kunna analysera hur din sökordsoptimering konverterar. Lite matte och koll på Google Analytics är aldrig fel.

Bästa stället att hitta talang är förstås LinkedIn – men vill du ha hjälp av oss med personliga rekommendationer eller slippa leta själv så finns vi här!