Native advertising ger över 20 gånger fler köp än bannerannonser. Det här är fördelarna.

Posted on Posted in Annonsering, Content marketing, Marketing, Native advertising

Nativereklam är extremt populärt och effektivt. Nästan tre fjärdedelar av annonsintäkterna kommer inom en snar framtid därifrån. Nu kan du dessutom kombinera native med programmatiska köp.

Programmatiska köp är en automatiserad annonsdeal mellan en köpare (annonsören) och säljaren (ex. en utgivare). Det är en extremt smart marknadsföring som drivs av mänsklig förutsägbarhet. Fördelarna med native och programmatiska köp i en fantastisk kombination är att du ser resultatet av din kampanjinvestering i realtid och kan anpassa kampanjen direkt för att få större konvertering – du kontrollerar on-the-go om ditt kreativa budskap fungerar och om målgruppen inte ger respons, itererar du bara och förbättrar de delar av kampanjen som inte funkar.

De kunder som interagerar med intressant redaktionellt innehåll ger ett starkare engagemang som i sin tur driver din försäljning. Oftast kommer de också från din utvalda målgrupp.

  1. Omnichannel och cross platform
    Kunderna möts av ett varumärke som hänger i hop över alla kanaler, både on- och offline
  2. Icke-linjär
    Kunderna möts av ett konsekvent varumärke med olika typer av interaktionsmöjligheter – oberoende var de befinner sig
  3. Långsiktighet
    Frekvensen och storleken på framtida köp är de viktigaste nyckelfaktorern för att räkna ut kundens livstid (CLV)
  4. Personaliserad, relevant
    Du kapar högsta möjliga värde för de bästa kunderna genom att sudda ut gränserna mellan det kommersiella och det kommersiella

Programmatiska köp i kombination med native advertising ger alltså en otroligt träffsäker targeting där du kan se bortom demografin. Nativeannonser visar mängder med information som till exempel vilken enhet kunden kommer från, geografiskt läge, surfbeteenden. Om dessutom ditt varumärke hänger i hop i alla kanaler – både on- och offline – levererar det en ännu bättre och mer engagerande användarupplevelse.

Att köpa native via programmatisk annonsering är relativt nytt men inte särkilt komplicerat. Det liknar hur du köper vanliga annonser.

Med programmatiska köp kan du sätta ett pris- och frekvenstak på dina kampanjer. Den här flexibiliteten gör att du inte urvattnar ditt budskap genom att engagera samma människor med samma innehåll. Att rikta mot samma målgrupp för ofta kan trötta ut kunderna vilket riskerar att varumärkesförtroendet minskar i stället för tvärtom – rikta andra budskap mot nya målgrupper istället direkt, on the go!

Vi går en spännande framtid till mötes där kombination av olika tekniker för större digital konvertering ger högre sannolikhet att vi träffar rätt person, i rätt ögonblick i köpögonblicket.