Tröttnat på bloggen? No worries, så här kommer du in i matchen igen

Posted on Posted in Content marketing, Digitalt

I takt med att allt fler använder content som strategi börjar det bli allt svårare att nå igenom bruset. Vi står alltså inför en tuff uppgift. Men som tur är finns det hjälp att få och svaren på hur man kan lösa upp knutarna finns bara runt hörnet!

Många marknadsförare börjar märka att deras innehållet börjar bli trött och att det blir allt svårare att hitta nya vinklar som kunderna inte har hört till leda. Men visst blomstrar marknaden för innehållsmarknadsföring fortfarande. Färska data från Content Marketing Institutes rapport för 2016  visar att 90 procent av alla marknadsförare faktiskt jobbar aktivt med content som en del av sin marknadsföringsmix. Men utmaningen är ju inte bara att skapa innehåll, utan att skapa bättre innehåll än alla andra.

 

1. Gör ett bättre jobb!

Var smart! Hitta inspiration i omvärldsbevakning – ta rygg på aktuella händelser som kan ligga i närheten av din verksamhet (men inte alltid). Följ de aktuella, virala debatterna i sociala medier och gör innehåll av det- Twitter och Facebook är outtömliga källor att hämta ifrån. Ett toppenexempel är KIT. De är Sveriges första social-only nyhetsproducenter som bara gör content av det som händer i stunden på sociala medier.

 

2. Dokumentera!

Om du inte gjort en plan innan du satte igång så skriv ner du har gjort tidigare och gå tillbaka till det när du har en känsla av att “det här har vi nog gjort förut”. Det är ett enkelt motgift till taktiken att trycka ut lite vad som helst för att se vad som händer.

 

3. Utvärdera allt.

Sätt dig ner efter varje kampanj och titta på siffrorna. Vad gjorde du bra, vad var mindre bra – gör mer av det som fungerar och mindre av det du inte får lika bra utväxling av. Nu kanske du tänker “if it aint broken, don’t fix it” och vill fortsätta med beprövade metoder. Tänk om.

 

4. Konkurrensbevaka mer!

En helhetsbild av målgruppsanalysen i kombination med konkurrensbevakning kan vara förvånansvärt effektivt. Förlita dig inte bara på Google Analytics. Konkurrensanalys är helt nödvändigt för att hitta det som differentierar dig, tror jag (så länge du inte använder den för att göra som alla andra förstås).

 

5. Lyssna externt – inte internt.

Hur kunder upplever ditt innehåll och tonalitet är mer värt än hur ledningen vill kommunicera. Du är experten på kommunikation, webb-content, marknadsbehoven och målgrupperna. Du har specialistkompetens i att anpassa innehållet utifrån och in – inte som andra kollegor som har annan expertis (dvs. tror att man ska kommunicera inifrån och ut).

Till sist: visst blir vi bättre och bättre på att utnyttja potentialen i content marketing och på en grundläggande nivå förstår vi hur viktigt bra kvalitetsinnehåll är. Men det verkar som att många företag (no offense) vilar på gamla lagrar och fortfarande inte vågar (eller vill) sticka ut. En blogg på sociala medier som leder till din blogg på webbplatsen börjar bli ganska utdaterat (det finns mycket effektivare användningsområden för sociala medier, men det är en annan artikel).

Har du tröttnat på din blogg än?