TV-krisen: location är den nya cookien

Posted on Posted in Analys, Digitalt, Nyheter, TV, Video

Tittarbasen för annonsfinansierad TV fragmenteras i rasande takt och krymper fortfarande stadigt. Enligt Nielsen har också det traditionella tv-tittandet minskat stadigt varje år i hela demografin.

Konsumenterna blivit en rörlig måltavla för annonsörer. Bokstavligen. Alla är mer eller mindre mobila – mer än någonsin i historien. Allt mer högutbildad arbetskraft flyttar till urbana miljöer där tillgången på mobilt bredband är god.

Mobilen gör att vi tillbringar nästan 70 procent av vår tid någon annanstans än hemma. Millenniumgenerationen äter oftare ute än hemma och sakernas internet möjliggör ständig uppkoppling och kontakt med våra hem – även vår media, film- och videokonsumtion sker på mobilen – on the go, varsomhelst och närsomhelst. Enligt Nielsen spenderar konsumenterna nästan fyra timmar per dag vid skärmar som inte är TV-apparater.

Därför är det ingen överraskning att video- och TV-reklam i hemmet blir mindre och mindre effektiv – vilket inte är en toppenekvation för marknadsförare som tidigare fått bra konvertering på sin investering i TV-reklam.

Men – det är sak som inte har förändrats: film och video är fortfarande den mest kraftfulla formen att få ut ditt varumärkesbudskap. Mediebyråerna är på grund av detta faktum i full gång med att hitta strategier för hur man på bästa sätt kan återta utrymmet som konkurrerats ut av mobilens framfart.

Mediebyråernas förhoppningar om fortsatt tillväxt ligger i digital platsbaserad reklam och digital out-of-home-annonsering. Krångliga termer, enkla lösningar: annonser som visas på skärmar i biografer (kallad screenvision), i kontorsbyggnader, köpcentra, gym, transithallar och andra nav där många människor rör sig. Aktörer som Clear Channel och Verifone tillhandahåller produkterna och displayerna där kampanjerna visas. Retargetingen sker sedan mot samma konsumenter via deras smartphones.

Retargetingkonceptet innefattar avancerade samarbeten med företag som Intel och Broadsign som kan kombinera automation och data för att identifiera anonyma konsumenter med mobilID:n och på så sätt maximera datan för att leverera riktad reklam.

Det finns ingen enkel lösning på videovisningsdilemmat, men det är uppenbart att digital out-of-home-annonsering, i kombination med mobilen är en del av svaret som möjligen kommer att öka i betydelse under de kommande åren.