Du måste bli bästis med ekonomichefen – några tips hur du lyckas

Posted on Posted in Analys, Marketing

Det är hög tid att marknadschefen börjar kommunicera med ekonomichefen. En CFO vill alltid ha resultat i form av hårda siffror. Därför är det en god idé att börja smeka ekonomiavdelningen medhårs genom att ge dem information som de verkligen kan använda för att analysera verksamheten. Hemligheten är datadriven analys och relevanta mätpunkter!

Du är långt ifrån ensam som marknadschef att tro att ekonomiavdelningen inte förstår vad du gör. Och vice versa. En undersökning från Forrester visar att ekonomichefer tror marknadsförares enda uppgift är att värva kunder. Så är det ju inte, även om kundtillströmningen är det slutgiltiga målet för marknadsaktiviteterna.

Dessutom ser ofta ekonomiavdelningen marknadsavdelningen bara som ett kostnadsställe i stället för en resultatenhet. De flesta marknadsförare mäter sina kampanjer och marknadsaktiviteter i omsättning och värdet av kundens livstid. Ekonomichefer tror istället att statistiken kommer från icke-kvantifierbara (eller långsiktiga) värden som varumärkeskännedom etc. Därför är det alltså viktigt för en CMO/marknadsförare att hitta rätt data för att kunna förtydliga det fulla värdet av sin insats. Så – låt inte dina nyckeltal gå vilse i översättningen till finansiella resultat. Börja tala samma språk.

I en ny Forresterundersökning intervjuas 190 beslutsfattare inom marknadsföring och ekonomi. Tre av fyra tillfrågade sa att det är mycket viktigt för marknadschefen och CFO:n att ha samma syn på hur marknadsföringen bidrar till affärsmålen och verksamhetens KPI:er. Det är allt från högre vinstmarginaler och omsättning till tillväxt och prognoser.

Så hur man ska man göra? Använd data!

De flesta marknadschefer sitter just nu och planerar sina kampanjer och budgetar för 2017. Det är ett gyllene tillfälle att anpassa och öppna upp kommunikationen med din nya bästis ekonomichefen!

Här kommer några tips som kan kickstarta relationen:

 

1. Ta reda på ekonomichefens förväntningar på vad marknadsföringen ska leverera i kronor och ören.

 

Försök att komma förbi kostnadsställen etc. och placera istället det förväntade resultatet av dina aktiviteter mitt i centrum av verksamheten – hela företagets framgång står ju och faller med hur väl du lyckas! Om du inte redan har gjort det så ta även reda på hur marknadsföringen kan kopplas direkt till resultat- och balansräkning och likviditet.

 

2. Ta reda på vilka nyckeltal viktiga för ekonomichefen – och rapportera dem.

 

Avancerad analys har börjat revolutionera marknadsföringens betydelse och roll i nästan alla organisationer. Men för att analysera potentialen i affärscase måste du ta fram rätt data. Samarbeta med ekonomiteamet att förstå CFO:ns perspektiv på marginaler kopplat till vinstkraven. Är det investerarna som vill ha statistik? Är det leverantörer? Eller någon annan målgrupp? Gå bortom mediestatistik som klick och visningar. Översätt det till affärs statistik som betyder något. När du hittat den data som är relevant kan du ta hjälp av ekonomiavdelningen för att hitta rätt verktyg som kan jackas in i de system som ekonomin redan använder. Direktleverans med andra ord.

 

3. Planera hur ofta ni ska fredagsmysa tillsammans för att granska resultaten av marknadsföringen.

 

Att jobba med realtidsresultat kräver ständig kommunikation på ett helt annat sätt än tidigare. Träffas inte bara för att mäta framgången. Träffas också för att vårda er nyvunna respekt för varandra. Varje dag.

Till syvende och sist handlar det bara om människor. Om du inte tror att en CFO är din viktigaste relation – se till att den blir det snart. Genom att använda samma språk, statistik och data kan det bli början till “a beautiful friendship”.