Sälj mer, bättre och snabbare med Inbound

Posted on Posted in Annonsering, Content marketing, e-commerce, Marketing

Du är säkert redan en del av inbound-rörelsen som växer globalt – en slags gemenskap som består av likasinnade marknadsförare som generös delar med sig av sina erfarenheter och insikter. Osäker? Då kan du läsa det här.

Inbound marketing kan hjälpa dig att bli bättre på att rikta relevant innehåll mot en internationell och splittrad publik. Inbound är en affärsfilosofi som genom den enorma konkurrensen om nätkunderna tvingar oss att förändra hela vårt sätt att marknadsföra och sälja på nätet.

Med inbound kan säljprocessen blir mer användbar, mer mänsklig och mer empatisk eftersom metoden fokuserar på hela värdekedjan som omvandlar en okänd besökare till en glad kund.

Magi? Nej, egentligen inte. Inbound marketing handlar mest om att matcha hur du marknadsför med hur människor faktiskt vill handla och köpa. Det handlar bara om att infria förväntningar. Bäst matchat vinner, alltså.

Det är ganska enkelt i teorin: du driver trafik till en (mobilanpassad) webbplats som effektivt konverterar kunder och ökar intäkterna från befintliga kunder. Enligt en rapport gjord av marketing automotionföretaget Hubspot verkar det dock inte vara riktigt lika enkelt i praktiken eftersom den största framgångsfaktorn för effektiv inbound är att hitta relevanta mätpunkter och kvalitetsbesökare.

Att kunna bevisa att mängden trafik och leads ger en relevant avkastning är inte helt lätt. Tänk såhär: du vill ha kvalitets-leads. Inte bara trafik, för den säger egentligen ingenting om hur väl du har lyckats med din kampanj. Mycket av trafiken du får, antingen genom SEO eller referrals, är faktiskt bara skräp. Därför finns det en poäng att se över din Google-annonsering eller nedladdningsbara gratisinformationen en gång till för att slippa betala för värdelös och icke-konverterande trafik i onödan.

Konvertering är förstås den mest angelägna mätpunkten, dvs hur många (kvalitets)besökare omvandlar vi till återkommande besökare, intresserade besökare (som interagerar med ditt innehåll) och slutligen till kunder.

Konvertering har mycket att göra med kvalitetsinnehåll som alltid ska vara ryggraden i din marknadsföringskampanj – släpp aldrig på kvaliteten – på någon nivå. Genom att kontinuerligt skriva bättre innehåll får du så småningom din kvalitetstrafik istället för kvantitetstrafiken (som alltså är lika med att kasta pengarna i sjön).

Sammanfattningsvis är hård konkurrens och kort uppmärksamhets-spann hos besökare det som tvingar oss att om och om igen, snabbare än någon annan leverera det mest relevanta, mest intressanta och mest tillgängliga innehållet någonsin.

Easier said, than done.

Här kan du ladda ner en bra (nej, den är inte sponsrad, jag använder den själv) guide i hur Inbound fungerar!