Artificiell intelligens anpassar kundupplevelsen som aldrig förr

Posted on Posted in Analys, Annonsering, Digitalt, e-commerce, Rapporter

Artificiell intelligens (AI) inom sjukvård och industri har fått stora rubriker det senaste året, men inte gjort så mycket väsen av sig vad gäller tillämpning på marknadsföring, som till exempel analys, onboarding och business intelligence.

AI, dvs. självlärande system, skiljer sig från marketing automation. De flesta marketing automotion-system vi använder idag kan räkna ut den optimala tiden för utskick av e-postkampanjer till hela kundregistret eller via segmenterade e-postlistor. De digitala spåren som exempelvis besök på olika landningssidor, klick på mobila enheter, kommenterar konsumenten lämnar på sociala medier baseras det förväntade kampanj-resultatet på tidigare insamlad data. På så sätt kan marknadsförare schemalägga utskick och mäta klick- och öppningsfrekvensen och hitta den optimala tiden för att skicka ut en kampanj.

Men enligt en färsk undersökning gjord av Smart Insights är dock konverteringsgraden statistiskt sett bara ca 2-3% som bäst på e-handel. Marknadsförares investeringar i tid och pengar, i det som verkade vara helt rätt erbjudande till helt rätt kundgrupp ger alltså ganska dålig avkastning.

Att utveckla bra digitala kampanjer är en invecklad process, särskilt om det ingår programmatiska annonsköp. AI kan tugga sig igenom konsumentdata på ett sätt som ingen människa kan och hjälpa annonsörer att optimera kampanjer för rätt person vid rätt tidpunkt och i rätt medium, redan innan budet läggs.

Genom att istället aggregera digitala spår och använda de rätta algoritmerna baserat på framtidsscenarios och inte historik, går det att rekommendera produkter, ge intressanta erbjudanden och skapa personalisering för en enda individuell person bland miljontals människor med hjälp av AI.

Det här är bara början på internet 4.0. Kunskapen om artificiell intelligens växer hela tiden och vi är bara i början av vår förståelse av vad man kan göra, vare sig det är bra eller dåligt.

Men att det kommer att bli en intressant resa, det vet vi.